وبلاگ خبری وتحلیلی سامی نیوز شهرستان سرخه

پایگاه خبری سامی نیوز شهرستان سرخه واستان سمنان

گزارش// بافت خرسک با اشکال هندسی در افتر

سرخه نیوز:حسی که در بهار فصل زایش هنر زمزمه می کند، فصل جان گرفتن نقش قالی در خانه های زنان ودختران روستای افتر است.

به گزارش خبر بانو : روستای افتر در 31کیلومتری استان سمنان و20کیلومتری شمال شهرستان سرخه که در سکوت وآرامشی وصف ناپذیر ،زادگاه هنرهای زیبا که شاید نتوان نمونه ی کوچکی از آنرا در آن حوالی یافت.

این روستا سرزمین دختران وزنانی است که هنر بافت فرش را از مادران خود به ارث برده اند که آنرا شایسته ی معرفی به جهان کرده است .

چند روز پیش که بافندگان برای معرفی دست بافتهایشان درخواست کردند بیش از چند ساعت به تصاویر قالیچها خیره شده بودم به جلوه رنگها وکنار قرار هم قرار دادن رنگهای سردوگرم ،به هماهنگی وتوازن نقوش که پدید آمده از ذهن عزیزان وآن معرفی قالی خرسک است.

بافت قالی خرسک در روستای افتر ، از زیبا ترین هنر های این منطقه است چون از مواد اولیه تا بافت و نقش نگارش ان ، مسیر ویژه ای را طی می کند .

تا رو پود و گره ان از پشم خالس گوسفند تولید و رنگ هرگره (گجک) از رنگ های مختلف وزیبا تهیه می شود و گفتنیست که پشم را با دستانه هنر مندانه ی خود رنگ میکند و همین موضوع است که به فرش بهایی خاص می دهد.

نکته ی قابل توجه اینکه بافندگان از نقشه استفاده نمیکند و همه را از حفظ می دانند و رنگ آمیزی ان را به سلیقه ی خود انتخاب میکنند و خوب میدانند که امر فرش با هر طرح و نقشی که باشد طولانی است و ذهن و قوه ی درک هنر مندان را باید پاس داشت .

این فرشها در اندازهای مختلف (5/1)و(2) متر بافته میشود .آنها رواندازهای مختلفی برای گرم کردن خود در زمستان میبافند .

شانه، چوب کار، نخ فرنگ ، پشان لل ، سره زی وگل میخ از جمله وسایل کار هنرمندان است.

بافته های ایشان ،شاهکار زیبایی است که فلسفه ی حیات است . در این تصاویر راههای پر فراز و نشیب زندگی است که به صورت اشکال هندسی کوچک وبزرگ تجسم شده است .

شایان ذکر است که مدت بافت این خرسکها تقریبا یک هفته است.



برچسب ها: استان سمنان , خبرگزاری سامی نیوز , شهرستان سرخه , سال۹۴ , گزارش// بافت خرسک با اشکال هندسی در افتر ,

[ بازدید : 1433 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ جمعه 21 فروردين 1394 ] [ 11:59 بعد از ظهر ] [ خبرگزاری سامی نیوز ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]