وبلاگ خبری وتحلیلی سامی نیوز شهرستان سرخه

پایگاه خبری سامی نیوز شهرستان سرخه واستان سمنان

در گفت و گوی ایرنا با امیر سرتیپ حسام هاشمی تبیین شد: شهید صیاد شیرازی؛ احیاگر ارتش ایران

در گفت و گوی ایرنا با امیر سرتیپ حسام هاشمی تبیین شد:

شهید صیاد شیرازی؛ احیاگر ارتش ایران

تهران - ایرنا - امیر سرتیپ «حسام هاشمی» همرزم و یار دیرینه شهید «علی صیاد شیرازی» در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا گفت: می توان او را احیاگر ارتش این مرز و بوم خواند و این شهید وارسته یک نظامی بی همتا در تاریخ این کشور است.

امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در 1323 هجری خورشیدی در کبود گنبد مشهد دیده به جهان گشود، فعالیت پدرش در ارتش سبب شد وی از کودکی به کار در این نهاد ارزشمند علاقه مند شود. او به دلیل شغل پدر، تحصیلات خود را در شهرهایی از جمله مشهد، گرگان، شاهرود، آمل و گنبد سپری کرد. وی سال شِشُم متوسطه را در تهران به پایان رساند و دیپلم خود را در 1342 هجری خورشیدی گرفت.

شهید صیاد شیرازی سپس در کنکور دانشکده ی افسری پذیرفته شد و چند سال بعد با کسب دانش در رسته ی توپخانه با درجه ی ستوان دومی به خدمت ارتش درآمد. وی پس از گذراندن آموزش های لازم برای خدمت به تبریز رفت و پس از آن به لشگر زرهی کرمانشاه پیوست.

او به دلیل موفقیت های پی در پی در شغل خود، در 1352 هجری خورشیدی از طرف ارتش به آمریکا اعزام شد تا برای کسب تخصص بیشتر در توپخانه، دوره هواسنجی بالستیک را سپری کند. وی پس از فراگرفتن تخصص های تازه به کشور بازگشت و برای خدمت به مرکز توپخانه اصفهان منتقل شد.

شهید صیاد شیرازی فعالیت های سیاسی خود را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و با تبلیغات علیه رژیم حاکم در میان افسران آغاز کرد و این امر سبب شد نخست از واگذاری شغل های کلیدی به وی جلوگیری و در نهایت به دستگیر و زندانی شدن او در حالی که درجه ی سروانی داشت، منجر شود.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 هجری خورشیدی تلاش های خود را برای حفاظت از این مرز و بوم آغاز کرد و در دوران جنگ تحمیلی نقش موثری را در مقابل متجاوزگران به خاک کشور ایفا کرد.

پس از پایان دوران دفاع مقدس، امیر سرتیپ صیاد شیرازی در مهر 1368 هجری خورشیدی به درخواست رییس وقت ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری به معاونت بازرسی کل نیروهای مسلح برگزیده شد.

همچنین وی در شانزدهم فروردین 1378 هجری خورشیدی به دست مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری نایل آمد اما تنها پس از گذر چند روز در بیست و یکم فروردین همان سال در مقابل منزل مسکونی خویش در تهران مورد هدف عناصر ضد انقلاب قرار گرفت و به شهادت رسید.

«... پروردگارا رفتن در دست توست، من نمی دانم چه موقع خواهم رفت ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار دهی و آن قدر با دشمنان قسم خورده دینت بجنگم تا به فیض شهادت برسم...» بخشی از وصیت نامه شهید علی صیاد شیرازی

** گروه اطلاع رسانی ایرنا، فعالیت ها و خدمت های ارزنده شهید والامقام امیر سپهبد علی صیاد شیرازی را در گفت و گو با امیر سرتیپ حسام هاشمی همرزم و یار دیرینه این شهید وارسته و از یادگاران دفاع مقدس بررسی کرده است.

امیر سرتیپ حسام هاشمی، این شهید را مایه ی آبروی ارتش دانست و گفت: شهید صیاد شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارتش ایران را زنده کرد و می توان او را احیاگر ارتش این مرز و بوم خواند. این شهید وارسته یک نظامی بی همتا در تاریخ این کشور پیش و پس از انقلاب اسلامی بود. وی در مرکز توپخانه از بهترین ها بود و در مقام استاد، شاگردان زیادی را برای خدمت به این مرز و بوم پرورش داد. ایمان، اعتقاد و توکل به خداوند از ویژگی های فردی این رزمنده ی سپاه اسلام محسوب می شد که در تمام زمینه های زندگی و کاری وی بسیار تاثیر گذاشت. پایبندی به مسایل دینی و حضور او در جلسه های مذهبی، رشد دینی وی را چندین برابر کرد. بینش مذهبی او سبب شد این نظامی آزاده با مشاهده ی جوشش انقلابی مردم ایران، یک سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به ملت بزرگ ایران بپیوندد و همگام با مردم برای مبارزه با ضد انقلاب و طاغوت به پا خیزد و نقش سازنده ای را در مبارزه با رژیم شاهنشاهی ایفا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: شهید صیاد شیرازی پیش از پیروزی نهضت مردم ایران در 1357 هجری خورشیدی با نفوذ در بیشتر یگان های نظامی، دوستان زیادی یافت که همین یاران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سازماندهی و تصفیه ی ارتش از ضد انقلاب با وی همکاری بسیاری داشتند. این شهید بلند مرتبه همچنین با ارتباط نزدیک با روحانیت مبارز و آیت الله خامنه ای که آن زمان نخستین نماینده ی امام خمینی در ارتش بودند، در نگهداری یگان های ارتش و پادگان ها نقش بسیار موثری را ایفا کرد.

امیر سرتیپ هاشمی با بیان اینکه سازماندهی و عملیاتی کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر فعالیت های این شهید گرانقدر بود، گفت: ایشان به همراه دوستانش در 1358 و 1359 هجری خورشیدی به تشکیل و آموزش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کردستان اقدام کرد تا رزمندگان سپاه اسلام را برای رویارویی با جنگی که ضد انقلاب در آن منطقه بر ایران تحمیل کرده بود، آماده سازد. شهید صیاد شیرازی در این جنگ با انجام دادن برنامه ریزی های لازم میدان رشد برادران بسیج و سپاه را فراهم کرد. میدان جنگی که با پیروزی بر ضد انقلاب، فرماندهان دلاوری را پرورش داد که بعدها در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران غرورآفرینی کردند. در این مبارزه ها شهرهای سنندج، دیواندره، سقز، مریوان، کامیاران و بانه به فرماندهی او آزاد شد.

وی اظهار داشت: شهید صیاد شیرازی در زمان رییس جمهوری ابوالحسن بنی صدر به دستور وی از فرماندهی عملیات غرب برکنار شد و پس از آن به آموزش نقشه خوانی، دیده بانی و فعالیت های عملیاتی پرداخت. پس از برکناری بنی صدر و ریاست جمهوری شهید رجایی، دوباره از شهید صیاد شیرازی برای حضور در منطقه ی کردستان و فرماندهی عملیات های مختلف دعوت به عمل آمد؛ او در این زمان قرارگاه حمزه سیدالشهدا و قرارگاه شمال غرب را راه اندازی کرد و سپس ارتش را در ارومیه به راه انداخت و بوکان و اشنویه را آزاد ساخت.

همرزم شهید صیاد شیرازی ادامه داد: وی سپس به فرمان امام خمینی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد و در این مدت با ایجاد قرارگاه مشترک سپاه و ارتش، عملیات های مختلف و پیروزمندانه ای را به انجام رساند که از جمله ی آنها می توان طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، محرم، رمضان و محمد رسول الله را نام برد. این رزمنده ی غیور در سال های اول تا چهارم جنگ تحمیلی با فرماندهی خود بر نیروی زمینی ارتش نقش های شایسته ای ایفا کرد و سپس به عنوان نماینده ی امام خمینی در شورایعالی دفاع به خدمت پرداخت.

امیر سرتیپ هاشمی با اشاره به ادامه ی نقش آفرینی های تاثیرگذار این فرمانده ی دلاور برای حفظ این مرز و بوم گفت: شهید صیاد شیرازی بود که با به کار گیری نیروهای ارتش و سپاه، عملیات مرصاد را به راه انداخت و جهنمی را برای منافقان ایجاد کرد آنان نیز که کینه ی این شکست ننگین را به دل داشتند سرانجام با خیانتی دیگر به ملت ایران، صبح روز بیست و یکم فروردین 1378 هجری خورشیدی با حضور در مقابل منزل شهید صیاد شیرازی وی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دلاورمردی های ایشان در خارج کردن کردستان از چنگ ضد انقلاب کافی است تا تمام تجلیلی که در شهادت وی به وسیله ی مردمان این کشور انجام شد، شایسته ی او باشد. ملت ایران با خدمت های این شهید والامقام آشناست و همین ها سبب شده است که در هر شهر و دیاری نام یکی از پایگاه های بسیج به صورت خود جوش به نام وی ثبت شود و در سالروز شهادتش و روز ارتش یادمان های مختلفی در سراسر کشور برای ایشان شکل بگیرد. شهید صیاد شیرازی با تمام قشرهای مختلف از جمله روحانیت ارتباط ویژه ای داشت و در دوران فرماندهی خود بر نیروی زمینی ارتش، در بازدید از شهرستان های مختلف کشور نخستین دیدار را با ائمه جمعه و روحانیون انجام می داد.

وی با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی عشق به مردم و خدمت به ایشان را بزرگترین وظیفه ی خود می دانست گفت: او با قشرهای مختلف مردم ارتباط نزدیکی داشت و همه او را از خود می دانستند؛ وقت خاصی برای صحبت و دیدار مردم با ایشان در نظر گرفته نمی شد و هر کس هر زمان که می خواست می توانست به راحتی با وی ارتباط برقرار کند. او به شدت به امام خمینی، ولایت و مراجع تقلید پایبند بود به طوری که می توان وی را انسان ولایی کاملی نامید که پیرو تمام و کمال ولایت و رهبری بود. او ارتباط نزدیکی با مقام معظم رهبری داشت به صورتی که مقام معظم رهبری علاوه بر حضور در خاکسپاری ایشان، چند روز بعد بر مزار این شهید وارسته حضور یافت و فرمودند: دلم برای صیادمان تنگ شده است.

وی در پایان با تاکید بر ایمان و دین راستین این شهید گرانقدر با ذکر خاطره ای گفت: برای بررسی یک بحث میدانی با شهید صیاد شیرازی و گروهی دیگر سوار بر بالگرد از منطقه ی میان دو آب به سمت بوکان در حرکت بودیم که وقت نماز ظهر؛ ایشان در میانه ی راه از خلبان خواست که به زمین بنشیند تا همگی با هم به نماز بایستیم و سپس بالگرد در پایگاهی متعلق به ژاندارمری به زمین نشست...

برچسب ها: در گفت و گوی ایرنا با امیر سرتیپ حسام هاشمی تبیین شد: شهید صیاد شیرازی؛ احیاگر ارتش ایران , خبرگزاری سامی نیوز , شانزدهمین سالگرد صیاد دلها شهید ,

[ بازدید : 300 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ شنبه 22 فروردين 1394 ] [ 5:40 قبل از ظهر ] [ خبرگزاری سامی نیوز ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]